- شهدا, شهرستان بیرجند

شهید سید محمد هادی نوربخش

اطلاعات شهید :

نام و نام خانوادگی :  سید محمد هادی نوربخش

نام پدر : سید حمزه

سن شهادت : نوزده

نام دانشگاه : صنعتی شریف تهران

رشته تحصیلی : مهندسی صنایع

مقطع تحصیلی : کارشناسی

زندگی نامه :

سید محمد هادی نوربخش فرزند سید حمزه و فاطمه کبری بیک زاده به تاریخ 23/3/1340 در بیرجند دیده به جهان گشود.دوران کودکی خود را در کودکستان نسرین که در آن موقع تنها کودکستان شهر بود سپری نمود. کلاس اول ابتدای را در مدرسه شوکتی و سالهای دوم تا پنجم ابتدایی را دبستان 25 شهریور بیرجند گذراند. با پایان دوره ابتدایی به مدرسه راهنمایی تدین رفت.پس از اتمام دوره سه ساله راهنمایی راهی مشهد شد و تحصیلات سال اول متوسطه خود را در دبیرستان دانش بزرگ نیا مشهدمقدس سپری کرد.سپس برای ادامه تحصیل درسالهای دوم و سوم مقطع متوسطه به تهران رفت تا درکنار برادرش محمود که دانشجوی دانشگاه صنعتی شریف بود به درسش ادامه دهد. او این دو سال را در دبیرستان خوارزمی شماره یک تهران با موفقیت به پایان رسانید. علاوه بر درس خواندن در کنار برادر بطور مخفیانه به فعالیت های سیاسی بر علیه حکومت پهلوی می پرداخت.در سال چهارم دبیرستان بود که به علت فراگیر شدن قیام مردم بر علیه حکومت شاهنشاهی به اتفاق سایر دانش آموزان مدرسه به خیابان ریخت و درس را رها کرد. پس از این مدت به بیرجند بازگشت.
سیدمحمدهادی در برخورد با والدینش بسیار مودب بود. اوقات فراغتش بیشتر به مطالعه کتابهای مذهبی و علمی سپری می شد.باتوجه به مهارت و تخصص شهید، امورات منزل ازجمله برق کشی را خود به تنهایی انجام می داد.درسال آخر دبیرستان در مدرسه آیت الله طالقانی بیرجند ثبت نام کرد و در همین موقع نیز از فعالیتهای سیاسی خود دست برنداشت و به اتفاق سه تن از دوستانش با ادای شعار و تظاهرات کلاس و دبیرستان را تعطیل می کرد.در یکی از روزهای قبل از انقلاب به اتفاق عده ای از دانش آموزان به مشروب فروشی کنار سینما پارس بیرجند حمله کرد که در اثر برخورد آجر به سرش دچار جراحت گردید. علاوه بر این در زیر زمینی منزلش با توزیع و پخش اعلامیه های امام خمینی(ره) و همچنین ساخت بطری های شیشه ای مواد منفجره و توزیع آن انزجار خود را از رژیم منحوس پهلوی اعلام می داشت. با توجه به استعداد سرشاری که داشت شبانه به مدرسه می رفت و درس خواندن را ادامه داد تا اینکه موفق شد با معدل بالا مدرک دیپلم خود را اخذ نماید. با پیروزی انقلاب اسلامی ایران همواره درکمک رسانی به مستضعفین داوطلب بود و مواد غذایی را به درب منزل نیازمندان می برد.از فقر و تنگدستی مردم متاثر می شد.
سیدمحمدهادی در کنکور سال 1358 شرکت کرد و موفق شد تا در رشته مهندسی صنایع تولید دانشگاه صنعتی شریف پذیرفته شود. آغازتحصیلات شهید در مهر ماه سال 1358 در دانشگاه صنعتی شریف بود. در زمان تعطیلات دانشگاه در انقلاب فرهنگی جهاد سازندگی ثبت نام و طی یک دوره آموزشی به منطقه لرستان نیز اعزام شد. فعالیت او در آن منطقه بیشتر پرداختن به امورات ساخت و ساز و بنایی بود که با پایان این دوره پس از 45 روز به بیرجند بازگشت.
آموزش های نظامی شهید با توجه به آنچه که در دفترچه یاداشت او ثبت شده است در تاریخ 5/3/1359 تا 25/3/1359 در پارک جنگلی بوده و شهید نوربخش عنوان کرده بود امیدوارم که آموزش هایی را که فرا گرفته ام، بتوانم در راه اسلام از آن استفاده کنم. ایشان در درگیری بامنافقین و ضدانقلاب به عنوان یکی از فعالترین افراد اطلاعات سپاه بیرجند بود.
سیدمحمدهادی نوربخش در اول مرداد ماه سال 1359 به عضویت سپاه پاسداران بیرجند درآمد و مدت شش ماه تلاش مخلصانه خود در این نهاد انجام داد. آخرین ماموریت محوله این شهید برای بررسی اطلاعات به افغانستان بود، که پس از چند روز تلاش در جبهه” شین دند” و “انار دره” در ساعت یک بعداز ظهر روز 12 بهمن ماه که مصادف با ورود تاریخی حضرت امام(ره) به میهن اسلامی بود پس از اقامه نماز ظهر در حین عبور از معبر کوهستانی پس از خنثی کردن یازده عدد مین در حالیکه مین دوازدهم در دست یکی از همراهان افغانی بوده و در فاصله کمی قرار گرفته سرانجام سیدمحمدهادی نوربخش بر اثر انفجار مین از ناحیه ساعد و دست چپ به شدت دچار آسیب(متلاشی شده)و بر اثر جراحات وارده درتاریخ 12/11/1359 به فیض شهادت نائل می گردد.
پیکر شهید سیدمحمدهادی نوربخش پس از تششییع در گلزار شهدای شهرستان بیرجند به خاک سپرده شد.

درباره شهید :

خانواده شهيد : طبع شعري خيلي خوبي داشت. سخنران هم بود البته به ما چيزي از استعدادهايش نمي گفت؛ ما بعدا فهميديم تا اينكه يك شب در مسجد هنگام افشاگري رژيم، چند نفر از طرفداران شاه به او حمله ور شدند ولي از آنجايي كه اكثريت سيد محمد هادي را دوست داشتند و قبولش داشتند، جلوي مزدوران را گرفتند و درس خوبي به آنها دادند.

وصیت نامه :

بسم الله الرحمن الرحیم

وصیتنامه اینجانب خطاب به برادران پاسدار       30/10/59

عزیزانم از ابتدایی که به سپاه آمده ام از اینکه وجودم در بین افراد پاکی همچون شما اضافی است رنج می برم اما یک نکته را به عنوان یک انسان خطاکار و یک بنده گنهکار می خواستم به شما بگویم خواهش می کنم سنگر سپاه را رها نسازید و با تمام قوت در فعال کردن آن بکوشید. سعی کنید که هر چه بیشتر اخلاق اسلامی را رعایت کنید و اگر افغانی یا مراجعه کننده دیگری درب سپاه آمد با خوشروئی و متانت جوابش را بدهید نه اینکه او را با زور از سپاه بیرون و درب سپاه را ببندید خیلی حرفها دارم که اگر بخواهم بگویم وقتم گرفته می شود چون می خواهم چند لحظه بعد به سوی سرنوشت بروم به برادر ….. بگویید که می دانم چقدر از دست من رنج می برد ولی بهتر است که از گناهان بیشمارم که از کوهی بزرگتر است بگذرد. به برادر ….. توصیه می کنم که راه شهید کمیلی را ادامه دهد به برادر …… و ….. توصیه می کنم که صبر و تحمل فراوان در برخورد با مسائل داشته باشند از کلیه برادران تقاضای عفو عاجزانه دارم.

امضاء: سید محمد هادی نور بخش

 

آلبوم اطلاعات شناسنامه شهید:

خاطرات شهید:

اشعار شهید:

مصاحبه باافراد درجه یک:

آلبوم تصاویر شهید:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *