- شهدا, شهرستان بیرجند

شهید علی صمدیان

اطلاعات شهید :

نام و نام خانوادگی :  علی صمدیان

نام پدر : محمد

سن شهادت : بیست و شش

نام دانشگاه : آموزشکده فنی خراسان جنوبی

رشته تحصیلی : صنایع اتومبیل

مقطع تحصیلی : کاردانی

زندگی نامه :

شهید علی صمدیان فرزند محمد و اقدس در سوم آبان 1339 در شهرستان بیرجند دیده به جهان گشود.پدر شهید درسنین کودکی او را برای فراگیری قرآن به مکتبخانه فرستاد. در سال 1345 تحصیلات ابتدائی را در دبستان پرویز بیرجند شروع  و در سال 1350 به پایان رساند. در دوران کودکی بسیار آرام بود و مرتبا به مسجد می رفت. در سال 1351 وارد مدرسه راهنمائی علامه فرزان بیرجند شد و در سال 1354 این دوران را با موفقیت به پایان رسانید. تحصیلات شهید در مقطع متوسطه در سال 1354 و در دبیرستان کوروش بیرجند آغاز شد و در سال 1357 موفق به اخذ مدرک دیپلم در رشته اتومکانیک گردید. بعد از اتمام تحصیلات متوسطه درسال 1357 تحصیلات دانشگاهی شهیدصمدیان در رشته کاردانی مکانیک ادامه پیدا کرد. تا اینکه پس از گذشت یک ترم از تحصیلات دانشگاهی و با مواج اوج گیری نهضت انقلاب اسلامی در این زمان و همچنین شرکت در تظاهرات و پخش اعلامیه های امام خمینی(ره) تحصیلات وی متوقف شد.فعالیت های شدید و انقلابی شهید صمدیان تا نهایتا منجر به تعقیب و دستگیری شهید توسط ساواک شد. و این دستگیری توسط چند نفر از ماموریت ساواک در هنگام خروج ایشان از منزل آیت الله شیرازی برای گرفتن اعلامیه و عکس امام صورت گرفت که پس از آن با ضرب شتم ماموران ادامه یافت. در زمان زندانی شدن آقای جلایری دوست شهید صمدیان که در آن دستگیری همراه شهیدحضور داشت،می گوید: با باتون و شلاق به پشت و کمر شهید ضربات متعددی وارد شد که شهید از گفتن حتی یک کلمه مدح شاه و توهین به امام(ره) امتناع ورزید.با پیروزی انقلاب به عضویت سپاه پاسدارن پیوست.در آنجا با مسئولیت های فرهنگی، تبلیغاتی وعقیدتی کار می کرد.باشروع جنگ تحمیلی و با علاقه مندی که نسبت به امام(ره) داشت به فرمان ایشان به جبهه رفت و مسئولیت تبلیغات تیپ 18 جوادالائمه و مسئولیت تبلیغات لشکر 5 نصر را بر عهده گرفت. همچنین قبل از عملیات کربلای یک به عنوان معاون گردان عهده دار مسئولیت بود.پس از گذشت مدتی مسئول روابط عمومی سپاه شد سپس معاون سپاه قاین و همچنین مسئول واحد فرهنگی لشکر 5 نصر در جبهه شد.در عملیات کربلای یک بر اثر اصابت ترکش به کمر مجروح شد.شهید صمدیان در عملیات کربلای یک با توجه به فرمان امام(ره) مبنی بر آزادی سازی شهر مهران از رفتن به حج منصرف شد.

شهید علی صمدیان در تاریخ 11/12/1361 با خانم فرشته روانجو ازدواج کرد و از سال 1365 تحصیلات خود را در رشته مکانیک در دانشگاه ادامه داد که قبل از اتمام تحصیلات دانشگاهی به شهادت رسید.

سرانجام شهید علی صمدیان در تاریخ 11/4/1365 در عملیات کربلای 1 در مهران با مسئولیت معاون گردان کوثر به فیض شهادت نائل گردید.

پیکر شهید صمدیان پس از تشییع در گلزار شهدای بیرجند به خاک سپرده شد.

درباره شهید :

پدر شهيد: در زمان عمليات كربلاي 1كه امام فرمان دادند مهران بايد آزاد شود ايشان در آن موقع مي خواست به مكه برود ولي به خاطر همين پيام حضرت امام از رفتن به مكه منصرف شد.

وصیت نامه :

بسمه تعالی

وصیت نامه اینجانب علی صمدیان در تاریخ 27/2/65 – لازم به تذکر است که وصیت نامه های قبل باطل می باشد.

السلام علیکم یا اولیاءالله و احبائه: سلام بر شما ای اولیاء خدا و دوستداران اولیاء خدا

خدا می داند که فقط حب شما اهل بیت رسول الله (ص) مرا بدین دیار کشانده است. دیری است که یاران سفر به شما پیوسته اند و ما منتظر مانده ایم که ….. دلم برای یاران و دوستان که تنها عشق به اهل بیت محور پیوندمان بود تنگ شده است پس تو ای نهایت آمال آرزومندان تو را سپاس می گزارم که توفیق جهاد در راه دین اسلام را به من ارزانی  داشتی و اینک ا ز تو می خواهم که به تنها آرزوی این بنده حقیر درگاهت جامه عمل بپوشی و شربت گوارای شهادت را نصیبم فرما. و اما شما ای امت حزب الله که تاریخ بسان شما را به خود در یک برهه از صدر اسلام سراغ ندارد تنها ریسمان محکم پیوند با ولایت فقیه و سپردن تمام هستی خویش به او که راه را یافته و با خود همراه نموده است. خدایا عمرم فدای یک لحظه بودن امام ، پس خود را به او بسپارید دل به دنیا نبندید که خانه دل را خراب می کند خانه دل را با ذکر خدا یاد کنید و …. برای یاری اسلام در جبهه ها که این دیار عاشق می طلبد. گوش فرا دهید به بیانات امام امت که فرمودند امروز حفظ جمهوری اسلامی از نماز هم واجب است امروز حفظ جمهوری اسلامی در ادامه جنگ و کسب پیروزی اسلام و مسلمین است که دنیا به آن چشم امید بسته است.

خدایا هیچ نکته روشنی در زندگی ام نمی بینم که بدان اتکا کنم بجز لحظاتی که توفیق خدمت در کنار برادران پاسدار….. اگر چه لیاقت حضور در این آنها را نداشته ام خدایا تو خود به کرم و بزرگواریت قبول فرما و از این عزیزان نیز طلب حلالیت می کنم. و اما از شما امت شهیدپرور بیرجند بالخصوص آنهایی که برگردنم حق دارند همسایگان، اقوام و … دوستان طلب حلالیت می کنم امید است مرا عفو نمائید اگر کوتاهی درخصوص شما نموده ام. از برادران اتحادیه انجمن های اسلامی بیرجند که درس خلوص از آنها آموخته ام نیز تقاضای حلیت دارم.

از مردم قاین و بعضی برادران سپاه که مدتی در خدمتشان بوده ام و حقی برگردنم دارند حلیت می طلبم. و در خاتمه از پدر ، مادر و همسر بسیار مهربانم و خواهر و برادرانم حسن، حسین، مهدی، رضا طلب حلالیت می کنم امید است که مرا ببخشند که حق انها را بجا نیاوردم شما را به صبر می خوانم و در سوگواری گریه بر امام حسین(ع) را توصیه می نمایم و از همه شما می خواهم که برایم دعا کنید که خداوند مرا با امام حسین(ع) محشور نماید.

مبادا بی صبری و بی تابی کنید امام حسین(ع) در یک روز تمام عزیزانش را برای اسلام داد و در آخر خود ….. من به رضای خدا داد شما کجا عزیزتر از حسین(ع) هستید. همواره صبر پیشه خود سازید و با پیوند با ولایت فقیه همواره در صحنه دفاع از اسلام باشید و شما برادرانم سلاح بردوش گیرید و امام را یاری نمائید که جز این شما را راه سعادت نیست.

والسلام”

آلبوم تصاویر شهید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *